Trilogia Before

 

Sursă foto: Pinterest

Before Sunrise este primul film din celebra trilogie care a cucerit inimile multor fani. El se concentrează doar pe două personaje și scoate în evidență particularitățile lor. Ele sunt surprinse în timp ce se plimbă și aduc în discuție nenumărate subiecte, de la animale de companie, spiritualitate, construcții de gen, politică, până la dragoste și pasiune.

Personajele principale sunt Celine și Jessie, doi adulți tineri, care încă încearcă să își dea seama ce roluri și moduri de viață ar trebui să adopte. Tinerii provin din două țări diferite, Statele Unite ale Americii (Jessie), respectiv Franța (Celine), însă în mod surprinzător, împărtășesc o mare parte din aceleași opinii și neliniști în ceea ce privește societatea. Din acest motiv, în multe secvențe ale filmului îi regăsim angajați în conversații extrem de interesante.  Aceste două personaje sunt emblematice pentru tineretul anilor `90, tocmai datorită criticilor lor comune despre status quo-ul social actual.

Locațiile din Before Sunrise sunt distincte, intime și minime. Personajele principale (interpretate de Ethan Hawke și Julie Delpy) se întâlnesc pentru prima oară într-un tren care călătorește de la Budapesta la Viena. Ulterior, Jesse o convinge pe Celine să coboare din tren și să-și petreacă ziua împreună, pe străzile din Viena. Această spontaneitate adaugă o notă de autenticitate filmului subestimat. Trecând publicul printr-o serie de locuri din întregul oraș, cum ar fi, treptele unei clădiri vechi, un feribot-restaurant, o banală alee, un magazin de înregistrări muzicale, un cimitir retras, un carnaval, o cafenea, o plimbare de-a lungul Wein River-ului, inclusiv parcul în care protagoniștii au făcut dragoste, producătorii filmului creează o experiență suprarealistă. În acest mod, se imită perfect sentimentul euforic al unei iubiri inocente, stimulat de o întâlnire surprinzătoare și întâmplătoare.

Aceasta este frumusețea filmului- este simplu și eficient. Le oferă personajelor mult timp pentru a discuta, iar nouă ne permite să le cunoaștem cu adevărat. Filmul are o intimitate și o naturalețe extrem de plăcută, care este foarte greu de găsit în industria cinematografică, după opinia mea. Dialogurile personajelor sunt relaxate și reflectă din plin ritmurile cotidiene ale conversației. De aceea, este ușor de urmărit cum fiecare personaj își dezvăluie încet personalitatea și cum fiecare începe să se simtă confortabil cu celălalt. În plus, secvențele nu par a fi grăbite, ci se leagă armonios între ele, așa cum se întâmplă în toate cele trei filme.

Deși conversațiile îndelungate dintre cei doi par a fi atât de naturale, finalul, oricât de frumos și realist ar fi, a fost simțit ca și cum ar fi fost conceput ca urmare a unei idei de a merge împotriva finalului fericit din oricare film. În loc să stabilească o dată și să se întâlnească peste șase luni în aceeași gară, tinerii ar fi putut să facă schimb de date de contact și să rămână prieteni. Un final cam forțat și greu de crezut că se poate întâmpla și în viața reală? Posibil.

Ethan Hawke și Julie Delpy reușesc să ne țină alături de ei pe toată durata filmului, iar la sfârșit ne fac să ne dorim să plece împreună la apusul soarelui. Din fericire, Richard Linklater, regizorul filmului a putut vedea potențialul de a reveni la această pereche de iubiți platonici, însă ne-a făcut să așteptăm nouă ani înainte de a-i reuni pe Jesse și Celine, de data aceasta la Paris.

Romantism în timp real, cam așa se poate defini cel de-al doilea film, Before Sunset. Chiar dacă au trecut nouă ani, reîntâlnirea lor este la fel de plăcută și impresionantă. Jesee se află acum la Paris pentru a-și promova noul roman, o versiune dramatizată a evenimentelor. La una dintre semnăturile sale de carte, o vede pe Celine, iar din acel moment povestea începe. Celine este singură și concentrată pe carieră, în timp ce Jesse este căsătorit și are un fiu.

 Evident, cei doi se revăd și pornesc într-o discuție de 80 de minute, înainte ca Jesse să fie nevoit să prindă zborul spre casă. Deși anii au trecut, cei doi par a fi la fel de dornici de a rătăci prin multe dintre aceleași subiecte din trecut. Ei discută despre cultură și politică, amintiri, aspirații și relații. Însă ceva nu mai este la fel. Cei doi au crescut, iar timpul și-a spus cuvântul.

În acest film nominalizat la Oscar, accentul nu se mai pune pe magia te a te îndrăgosti, ci pe realitate, pe ceea ce vine după: inima frântă, pierderea, regretul. Tocmai de aceea, primul lucru despre care vorbesc personajele este frustrarea, prostia deciziei lor de a nu face schimb de informații. Dezacordurile dintre ei nu mai sunt la fel de inocente ca în trecut, ba din contră, ele maschează anii de frustrare reciprocă în legătură cu situația în general.

De-a lungul conversației, Jesse pare a fi același bărbat fermecător din trecut, iar Celine rămâne reticentă atunci când întrebările devin mult prea personale. Cei doi discută despre subiecte la care ne putem raporta cu toții. Ei vorbesc despre viață, visuri și dezastre. Cu toate acestea, naturalețea și afecțiunea unuia față de celălalt nu rămând neobservate. De aceea, pentru public este o imensă bucurie să fii în compania unor indivizi atât de fascinanți. Este grozav să îi vezi pe cei doi intelectuali mergând și vorbind din nou, de data aceasta pe străzile Parisului.

Prin urmare, Celine îl duce pe Jesse să vadă o serie de atracții turistice. Acesta din urmă își tot amână șoferul, care îl informează că are un zbor de prins, fapt care construiește suspansul pentru public. Oare cei doi îndrăgostiți își vor acorda o a doua șansă? Pe măsură ce Celine îl conduce pe Jesse în apartamentul ei, lucurile devin mai clare. Odată ajunși în apartamentul lui Celine, cei doi se angajează într-o scurtă conversație, după care, Celine începe să cânte o melodie despre experiența lor împreună, însă, din perspectiva ei. Către final, când vedem expresia de pe fața lui Jesse, ne dăm seama că a luat deja decizia de a rata zborul către casă.  Chiar dacă filmul are doar 80 de minute, fiind cel mai scurt din întreaga trilogie, el reprezintă cea mai adecvată tranziție la cel de-al treilea film.

În cel de-al treilea film, Before Midnight, regizorul îi reunește pe Jesse și Celine după încă nouă ani. De data aceasta, acțiunea se petrece în Grecia, în mijlocul haosului cotidian și prezintă cuplul într-o altă manieră. Cei doi sunt împreună, însă necăsătoriți, deoarece alți factori externi au fost mult mai importanți (cariera, nașterea neașteptată a gemenilor după ce au plecat la Paris, infidelitatea, resentimentul și faptul că Jesse are un fiu la Chicago).

În acest film vedem că Jesse vrea ca Celine să se mute, deși acest lucru ar însemna sacrificarea carierei pentru care a muncit toată viața (acum Celine lucrează la o companie de energie alternativă susținută de guvern). Prin urmare, cine s-ar fi gândit că tinerii care s-au întâlnit într-un oraș necunoscut din Austria, în urmă cu aproape două decenii, vor avea un viitor improbabil, unul care să includă probleme reale?

Evoluțiile celor două personaje de la tineri îndrăgostiți, la părinți de vârstă mijlocie sunt atât de incredibile și, oricât de deprimantă ar fi calea care i-a condus pe cei doi până unde se află acum, ea este una dintre singurele căi logice pe care aceste două personaje ar fi putut să o ia. În consecință, atunci când alegi să fii cu cineva dintr-o lume diferită, trebuie să faci sacrificii.

Schimbarea locației, adăugarea unui cuplu mai tânăr care simbolizează variantele vechi ale lui Jesse și Celine, precum și a unui cuplu mai în vârstă, care reprezintă identitățile pe care Jesse și Celine le-ar purtea lua, toate acestea adaugă acea magie caracteristică trilogiei. Aceste personaje auxiliare compensează realitatea relației ditre Jesse și Celine, pe marginea unor forme fără relief, momente de profunzime prin sfaturile cuplului în vârstă și, din nefericire, momentele scurte în care protagoniștii vorbesc despre subiecte lipsite de scop, care nu mai stimulează intelectual așa cum o făceau în trecut. Before Midnight este poate cel mai realist film, în condițiile în care legătura dintre Jesse și Celine a rezistat aproape două decenii.

Consider că această plăcută trilogie este perfectă pentru oamenii care s-au săturat să vadă filme care deformează realitatea. Evoluția treptată de la fantezie-romantism la dramă romantică este ceea ce o face autentică. Toate cele trei filme își educă publicul într-o oarecare măsură, îl învață că trebuie să își asume responsabilitatea pentru alegerile făcute, că trebuie să suporte consecințele. De asemenea, filmul te face să îți pui diverse întrebări, te face să vrei să înveți mai mult, să înțelegi despre ce vorbesc personajele și de ce au ajuns la acele opinii.

Fiecare film ne prezintă la rândul lui câte o țară, câte o cultură și particularitățile ei și totodată, ne stârnește dorința de a călători, de a străbate aceleași străduțe pe care au mers personajele principale, aceleași locuri care au fost martore la dezbaterile bine argumentate dintre cei doi. Trilogia este cât de poate de sinceră și mi se pare că încearcă să distrugă toate acele percepții greșite despre viață. Ea nu pune accentul pe obișnuitul happy ending de la Hollywood, fapt care îi conferă o anume autenticitate.

Poate că pentru multe persoane, această trilogie a avut o influență bună, poate le-a insuflat ideea de a oferi o a doua șansă, de a încerca să salveze o relație, de exemplu. Poate pe mulți indivizi i-a convins că trebuie să viziteze alte țări, să cunoască alte obiceiuri și norme culturale, fiindcă doar așa își vor putea îmbogăți cunoștințele. Poate că aceste filme au fost o adevărată alinare pentru oamenii care au avut experiențe asemănătoare cu cele trăite de Jesse și Celine.

Personal, am fost surprinsă de calitatea artistică a filmului și de dialogurile realiste ( de exemplu, se discută dacă mass media este o nouă formă a fascismului; reîncarnare) pe care le-a avut. De asemenea, excelenta cinematografie conferă trilogiei statutul de artă înaltă. Când personajele se mișcă există un sentiment de mișcare înainte, un obiectiv comun, o destinație. Totuși, când sunt statice, cele două personaje par a fi înghițite de propriile frustrări. De aceea, pentru o trilogie care pune accentul pe dialog, totul pare a fi extrem de firesc.

În consecință, trilogia Before aduce în prim plan cele trei stadii distincte ale iubirii și funcționează ca o reprezentare cinematografică perfectă a modului în care relațiile există, nu numai prin idelism, ci și prin multă muncă și devotament. Toate celei trei filme subliniază faptul că unul dintre cele mai cruciale instrumente în depășirea obstacolelor dintr-o relație este conversația.  De asemenea, ne arată lumea reală în care trebuie să existe relațiile umane.


Sursă foto: Pinterest

Comentarii